دکتر علیزاده در مصاحبه با راه دانا: هم دولت و هم مردم در سیاست ارز ترجیحی زیان کردند

علی‌اکبر علیزاده برمی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا، درباره رویکرد دولت در حذف ارز ترجیحی و اثرات آن، اظهار کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را مثبت و اثرات آن برای دولت و مردم قابل توجه خواهد بود.

ارز ترجیحی داده می‌شود اما کالاها هنوز گران است/ هم دولت و هم مردم در سیاست ارز ترجیحی زیان کردند
وی در مورد مشکلات ناشی از ارز ترجیحی گفت: اصل سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی این بود که قیمت کالاهای اساسی که عمدتاً مواد غذایی و دارو است، به دست مصرف‌کننده ارزان برسد؛ اما آن چیزی اتفاق افتاد، این است که هم دولت ارز ترجیحی می‌دهد و هم اینکه کالاهای اساسی گران است.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: به‌طوری که از اول سال ۱۴۰۰ تا الان دولت ۸ میلیارد ارز ترجیحی داده است، ولی کالاهای اساسی نظیر گوشت، مرغ و دارو اصلاً به دست مردم ارزان که نمی‌رسد هیچ؛ بلکه بر اساس قیمت ارز آزاد محاسبه می‌شود.

علیزاده برمی ادامه داد: نتیجه این موضوع این است که دولت هزینه می‌کند، اما مردم هیچ بهره‌ای نمی‌برند و هر دو طرف متضرر می‌شوند، در واقع در این شرایط ما هم هزینه ارز را می‌دهیم و هم اهدافش حاصل نشده و مردم هم کالا را با قیمت گران و ارز آزاد دریافت می‌کنند؛ لذا باید فکری برای این شرایط کرد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور را به واردکننده تبدیل کرد/ دست رانت‌خواران کوتاه می‌شود

وی در مورد اثرات حذف ارز ترجیحی بر صنایع تولیدی گفت: وجود این ارز سبب یک رانت بسیار بزرگی شده است. ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین نیاز کالاهای اساسی کشور را به سمت واردات سوق داد و هیچ نقشی در رشد تولید داخل نداشت و کشور به‌شدت به واردات وابسته شد، تا جایی که امسال واردکننده گندم بودیم و دوباره با کمبود محصول مواجه شدیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص سیاست جایگزین برای ارز ترجیحی، بیان کرد: اگر ارز ترجیحی حذف شود، رانت‌هایی که در واردات داده می‌شود، مخصوصاً در بحث نهاده‌ها از بین خواهد رفت. در واقع هرکسی که می‌خواهد واردات انجام دهد، باید خودش بازار هدف را پیدا کند و کالا را به فروش رساند.

علیزاده برمی افزود: نکته دیگر اینکه مرغدار و دامدار ما با قیمت حقیقی و آزاد باید نهاده‌ها را بخرند، لذا سعی می‌کند تا جایی که می‌توانند صرفه‌جویی کنند و بهره‌وری خودشان را بالا ببرند.

وی افزود: برآورد شده که اگر ارز ترجیحی برای نهاده‌ها قطع شود به دلیل صرفه‌جویی و جلوگیری از رانت، واردات دو میلیون تن نهاد کم خواهد شد، زیرا دامدار، مرغدار و... در تولید روی یک گرم نهادهٔ خودشان هم حساب باز می‌کنند درحالی که الان متأسفانه حدود ۳۰ درصد از نهاده‌هایمان به دلیل استفاده غلط هدر می‌رود.

افزایش مقطعی قیمت برخی کالاها با حذف ارز ترجیحی 

عضو کمیسیون کشاورزی توضیح داد: نکتهٔ دیگر اینکه ما وفور نعمت پیدا خواهیم کرد، یعنی به دلیل اینکه بازار رقابتی می‌شود، تولیدکنندگان داخلی، تولید را افزایش می‌دهند و این رقابت سبب می‌شود که نخست بازار اشباع شود و بعد قیمت‌ها تا حد زیادی به سمت پایین نزول کند تا هر تولیدکننده‌ای بتواند مشتری‌ها را به سمت خود جلب کند.

علیزاده برمی گفت: این‌ها اثرات مثبت قطع ارز ترجیحی است، اما ممکن این موضوع اثر منفی هم داشته باشد که افزایش مقطعی قیمت برخی از کالاهاست. به همین دلیل دولتمردان باید برای این موضوع سناریو داشته باشند و روی آن فکر کنند تا مثل جریان بنزین که رئیس‌جمهور قبلی گفت من هم صبح جمعه فهمیدم، نشود.
 

دولت به اقشار کم‌درآمد بن کارت اعتباری بدهد

وی در پایان تاکید کرد: اقدام دولت باید حساب شده باشد تا تبعات منفی این اقدام به صفر برسانند و یا تا حد ممکن کم شود و بازار آرامش خودش را از دست ندهد. البته عمده کاری که امروز مسئولین الان باید مد نظر قرار دهند، همین قسمت نظارت بر بازار است تا به گونه ای برنامه ریزی کنند که فشاری به اقشار ضعیف نیاید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: باید در سیاست‌های جایگزین ارز ترجیحی، برای اقشار کم‌درآمد بن کارت اعتباری تعلق گیرد، ابن بن کارت برای خرید اقلامی باشد که احیاناً ممکن است با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گران شوند.