مصاحبه با ایرنا/نجات تپه‌حصار از ریل آهن و زمینه ثبت جهانی آن

علی‌اکبر علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: تحقق این مطالبه مردمی در گذشته به عنوان یک درخواست در سطح شهرستان دامغان و استان سمنان مطرح بود که اکنون در سطح ملی در حال بررسی است و با دستور هیات دولت، این موضوع در وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارای پرونده شد.
وی ادامه داد: در دولت دوازدهم، جابه‌جایی‌ ریل راه آهن توسط وزیران راه و شهرسازی و میراث فرهنگی بررسی شد که به دلیل پایان کار دولت ناتمام ماند. 
علیزاده اضافه کرد: با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی دولت قبل، این موضوع را در دولت جدید به صورت جدی درخواست و پیگیری کردیم و مقدمات لازم برای این اقدام انجام شده است.
نجات تپه‌حصار از ریل آهن، زمینه ثبت جهانی آن
تصریح کرد: بنا به مصوب شدن موضوع بررسی طرح جابه‌جایی ریل راه آهن از مجموعه تاریخی تپه حصار دامغان توسط هیات دولت، مقرر شد تا با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، بازدید از این مجموعه تاریخی انجام شود که امیدواریم هر چه زودتر تپه‌حصار دامغان از آسیب عبور قطار نجات پیدا کند.
علیزاده اظهار داشت: این خواسته مردم دامغان یک موضوع مهم و مطالبه اصلی است که انتظار داریم تا دولتمردان با نگاه ویژه خود در جهت رفع این مشکل و حفظ این اثر تاریخی منطقه گام بردارند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: تپه حصار دامغان با قدمت بیش از هفت هزار ساله در محدوده شهر دامغان به‌عنوان مرجع علمی تپه‌های عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح ریل راه آهن در این محوطه تاریخی، امیدهای ثبت جهانی اثر نیز زنده می‌شود. 
به گزارش ایرنا، تپه‌حصار یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.
این تپه باستانی، سه دوره‌ اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه‌حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.
تپه‌حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.