نماینده مردم دامغان: توافق حداقلی به معنای عبرت نگرفتن از تاریخ است

🔸علی‌اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به لزوم پایبندی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بر خطوط قرمز کشورمان در مقابل غربی‌ها بیان کرد: ما مشخص کرده‌ایم که بر اساس قانون راهبردی، غربی‌ها برای بازگشت به برجام چه راه‌هایی پیش رودارند. همچنین مواضع و فرامین مقام معظم رهبری نیز کاملا مشخص است که ما چه می‌خواهیم. ایران چیزی بیشتر از برجام نمی‌خواهد.

🔹وی افزود: خواسته‌های ایران به ترتیب، فروش نفت، استفاده از سیستم بانکی بین‌المللی مشهور به سوئیفت و راستی آزمایی اجرای تعهدات و تضمین برای عدم بازگشت تحریم‌هایی که خواهان لغو آن هستیم. این نیز به دلیل بدعهدی آمریکا و اروپاست که تضمین می‌خواهیم. لذا این چهار مورد خواسته‌های ایران و خطوط قرمز کشورمان است.

🔸علیزاده گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید تکلیف خود را مشخص کنند و بگویند که آیا می‌خواهند در برجام باقی بمانند یا خیر؟ اگر نمی‌خواهند در برجام باقی بمانند خودشان باید هزینه این عدم حضور را بپردازند. ایران ناقض این توافق نبوده و اگر آن‌هامی‌خواهند برجام را احیا کنند خودشان باید اقدام کنند.

🔹این نماینده مجلس تأکید کرد: اکنون نیز نمایندگان مجلس در مقابل تعدادی از سناتورهای آمریکایی که گفته بودند بایدن حق ندارد به ایران تضمین دهد، گفتند و اثبات کردند که این‌طور نیست دست و پای ما بسته باشد بلکه ایران قوی‌تر از همیشه می‌ایستد و تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز حق ندارد ذره‌ای از خطوط قرمزمان عقب‌نشینی کند. خواسته ایران این است؛ یا توافق خوب و همه‌جانبه یا توافق بی توافق.

🔸وی بیان می‌کند: تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز تاکنون حتی یک‌قدم فراتر از خطوط قرمز نظام برنداشته است و بابت زحمات آن‌ها متشکر هستیم. مذاکره‌کننده ارشد کشورمان اعلام کرد که یا توافق در تمام موارد باید صورت گیرد یا توافقی حاصل نخواهد شد. این یعنی ایران توافق حداقلی را نمی‌پذیرد.

🔹علیزاده در انتها خاطرنشان کرد: همچنین آقای شمخانی و باقری و امیر عبداللهیان نیز اعلام کرده‌اند اگر مذاکرات با شکست مواجه شود، عاملش آمریکا و طرف‌های غربی هستند که حاضر نیستند حقوق ایران را به رسمیت بشناسند. بنابراین راه را برایشان روشن گذاشته‌ایم و اگر می‌خواهنددر مقابل فهمیدن مقاومت کنند، مشکل از خودشان است. ایران تاکنون نیز بسیار فراتر از کاری که باید برای احیای برجام می‌کرد، انجام داده است.