پاسخ های خاندوزی برای نمایندگان قانع کننده نبود/ دولت می تواند به کمک بورس نقدینگی جامعه را کنترل کند

نماینده مردم دامغان: پاسخ های خاندوزی قانع کننده نبود

🔰دکتر علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی در خصوص عملکرد دکتر خاندوزی در حوزه اقتصاد به وضعیت بورس اشاره کرد و گفت: بورس مجموعه‌ای بعنوان بازار سرمایه است که اگر دولت از آن به خوبی استفاده کند می‌تواند نقدینگی سطح جامعه را جمع کند و پشتیبان صنعت و تولید قرار دهد و لی اگر این کار را انجام ندهد سرمایه‌هایی که در اختیار مردم است به سمت بازارهایی می رود که مردم خیال می کنند می‌توانند امنیت سرمایه‌شان را  حفظ کنند که البته آن بازار کاذب است مثلا در زمینه مسکن، سکه خودرو و هرچیزی که می تواند امنیت را حفظ کند سرمایه هایشان را لحاظ می کنند.

🔸وی در ادامه گفت: نکته دیگر این است که در بورس دو قسمت حقوقی‌ها و حقیقی‌ها فعال هستند. حقوقی‌ها مجموعه سرمایه‌داران بزرگ هستند که یک مجموعه‌های عظیم بورسی را در اختیار دارند و حقیقی‌ها نیز مردمی هستند که قسمتی از سرمایه‌هایشان را از این جهت که نمی‌توانند با آن کار مثبت تولیدی انجام دهند به این بازار می‌آورند تا به یک درآمدی دست پیدا کنند و مشکلی از زندگی‌شان حل شود.
🔸اما مشکل این است که حقوقی‌ها صاحبان حقیقی بورس هستند و به راحتی با شطرنج بورس بازی می‌کنند و قیمت‌ها را به نسبتی که می‌خواهند بالا و پایین می‌آورند.
🔸وی در ادامه به بیان انتظارات از وزیر اقتصاد برای حل مشکلات اقتصادی مردم پرداخت و گفت: انتظاری که از وزیر اقتصاد می رفت این بود که این اوضاع را با وضع قوانین جدی و نظارت‌های شدید تغییر دهد به‌گونه‌ای که تا آنجا که می‌تواند سرمایه‌های خُرد بورسی‌های حقیقی که مردم معمولی هستند حفظ شود. 
🔸اما این موضوع حاصل نشده است ما متاسفانه چند وقت قبل نیز ریزش ۴۰ هزار واحدی در بورس را داشتیم که مفهومش این است که حقوقی‌ها بلافاصله با بازی شطرنج دیگری، ضررشان را جبران می‌کنند اما واقعیت آن است که سرمایه‌های خُرد مردم از بین می‌رود. 

♦️اشکالی که به آقای خاندوزی می‌رفت همین مطلب بود
🔸علیزاده به عدم تحقق وعده های خاندوزی برای حل مشکلات اشاره کرد و گفت: نمایندگان ملت به خاطر اینکه باید طرف مردم را بگیرند به وزیر اقتصاد اعتراض کردند و گفتند چرا اقدام عاجلی در این خصوص انجام نمی دهید البته آقای خاندوزی در پاسخ مسائلی را هم مطرح کرد اما این جواب ها  برای نمایندگان قانع کننده نبود . در نهایت هم  آقای قالیباف حرف دل همه نمایندگان را زدند و خطاب به آقای خاندوزی گفتند که جلوی پشت پرده رانت ها و فسادهای اطلاعاتی را بگیرند و با آنها برخورد کنند تا بورس درست شود.  اما باز هم تاکید میکنم جواب وزیر اقتصاد قانع کننده نبود همه ما از آقای رییسی انتظار داریم که وقت جدی تری برای حل مشکلات اقتصادی مردم بگذارد و بادست قوی تر و پرتر به این میدان بیاید و سرمایه های مردم عزیز را که اعتماد کردند هم حفظ شود هم رونق پیدا کند چرا که رونق سرمایه ها رونق تولید و رفع گرفتاری از مشکلات می شود.

♦️مشکلات اقتصادی صرفا بازار سرمایه نیست
🔸وی به دیگر مشکلات اقتصادی در کشور اشاره کرد  و گفت: اصلا بازار سرمایه فقط بورس نیست بازار سرمایه منسجم و متصل به هم است وقتی فرد سرمایه اش را از بورس بیرون ببرد به بازار دیگری وارد میکنند مثلا سکه،دلار،خودرو .. طبیعتا خود این موضوع موجب گرانی در دیگر بازارها می شود و نتیجه اش تورم و گرانی در سطح کشور است.

♦️انسجام تیم اقتصادی دیده نمی‌شود
🔸علیزاده خاطرنشان کرد: نمایندگان محترم مجلس مکرر برای حضرت آیت الله رییسی خیرخواهی کردند که تیم اقتصادی شما باید یک تیم منسجم و دارای وحدت فرماندهی باشد الان هم رییس سازمان برنامه بودجه ،رییس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، مشاور اقتصادی رییس جمهور مجموعه ای هستند که می توانند در بازار نقش مثبت یا خدایی نکرده منفی ایجاد کنند. در واقع یک اظهارنظر نامناسب و ناهماهنگ کشور را بهم می ریزد یک توییت بی ربط مجموعه کشور را بهم می ریزد آنچیزی که الا احساس می شود انسجام تیم اقتصادی نیست. یعنی ما نمی دانیم راس، فرمانده، سخنگو چه کسی است ؟ بصورت اسمی مواردی را گفتند اما در عمل چیزی دیده نمی شود این باعث می شود مشکلات اقتصادی افزایش یابد.

♦️کسی که مسئولیت می گیرد باید جوابگو باشد
🔸وی در پایان  نسبت به وعده های خاندوزی در دوران رای اعتماد به این وزیر گفت: وقتی کسی مسئولیتی گرفت باید پاسخگو باشد باید زیر بار مسئولیت برود و جواب بدهد. از او انتظار نمی رود که بگوید نگذاشتند و نمی شود. به هرحال مردم هم مقداری عصبانی هستند و حق هم دارند و از وزیر اقتصاد انتظار دارند که وقت بیشتری بگذارند و واقعا پناه مردم باشند کسانی در بورس ضرر می کنند که دوستان و طرفداران دولت هستند اما متاسفانه باز هم سرمایه های مردم در حال نابودی است ولی باید اقدامات عاجلی انجام بگیرد و سرمایه های مردم برگردد.